بیانیه ۲۶ محرّم ۱۴۲۵ (۱۳۸۲/۱۲/۲۸)
بیانیهٔ حضرت آقای حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه طابثراه
به مناسبت نوروز
در آغاز سال جدید ۱۳۸۳ شمسی، نعمت سلامتی و سعادتمندی و موفقیت در کلیه امور ظاهری و باطنی و کامیابی و شادکامی و حال بندگی و نیازمندی به درگاه بینیازِ حقیقی را برای تمام برادران و خواهران ایمانی از پیشگاه خداوند مهربان مسألت مینمایم، و امیدوارم سال جدید همراه با برکت و مِیْمَنَت و خیر و رحمت باشد. البتّه امسال نیز همچون چند سال اخیر، تمام مردم عزیز ایران و خصوصاً شیعیان و فقرا و ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ضمن بزرگداشت آیین باستانی نوروز که یادگار حضرت زردشت (ع) و سنّت دیرینه ما ایرانیان است احترام ماه محرّم و صفر و خاطره فراموش نشدنی نهضت و قیام حضرت اباعبداللهالحسین (ع) را پاس میدارند. چون بزرگترین هدیه و عیدی، آماده نمودن جان در راه خشنودی جانان، و پرواز روح در عالم ملکوت و سیر در گلزار عرفان، و خوشهچینی از بوستانِ معرفتِ حضرت سبحان و معطّر نمودن دل به معارف قرآن است؛ نکاتی را که به این سیر و سلوک مَدَد میرساند، اگرچه ممکن است مکرّر باشد در طلیعهٔ سال جدید به فقرا اهدا مینمایم:
- رعایت احکام شریعت مقدّسه اسلام پیوسته مورد توجّه بزرگان راه و از امتیازات سلسلهٔ نعمتاللّهیه بوده است و هنگامی که با اجرای آداب طریقت همراه گردد، عامل رسیدن به حقیقت و معرفت میباشد.
- همانگونه که با پایِ خُفته نتوان راه رفت، با دلِ خُفته و غافل از حق، طی سلوک اِلَیالله ممکن نخواهد بود. لذا بیداری سحر و ذکر دوام و فکر مدام، دل را نورانی و موجب تقویت ایمان و رضای حضرت رحمان و صفای جان خواهد بود.
- مجالس فقری و حلقههای ذکر الهی، باغهای بهشت در دنیا بوده و حضور در جلسات فقری شبهای جمعه و دوشنبه و زیارت بزرگان و دیدار اخوان موجب ازدیاد آگاهی و سعادت و رستگاری است.
- راستی و درستی و امانتداری در خدمات اجتماعی و وظایف شغلی تکلیف همه فقرا و بهترین و بالاترین همکاری و هماهنگی در راه خوشبختی فرد و جامعه میباشد و از صفات مؤمنین که در قرآن آمده است، وفای به عهد و رعایت امانت است: وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ .
- عرفان و تصوّف که روح دین مقدّس اسلام است، رُکن مهم همه اصلاحات ظاهری و باطنیِ همگان را مبارزه با دنیاپرستی و تجملگرایی و زیادهروی میداند و سرچشمه تمام مفاسد اخلاقی و مانع بزرگ تکامل روحی، دوستی دنیا است و حُبُّ الدُنْيَا رَأْسُ كُل خَطِيئَةٍ و با کم شدن این گرایش تهذیب فرد و اصلاح جامعه امکان خواهد داشت. البتّه طلب مال و ثروت و تحصیل جاه و مقام و منصب از راه حلال و مشروع و با نیّت خیر و خدمت در راه بندگان حق، پسندیده خدا و رسول (ص) و ممدوح است. مولوی عَلَیهالرَّحمة میفرماید:
مال را کز بهر حق باشی حَمول
نِعْمَ مالٌ صالحٌ گفت آن رسول
- همانطور که در اعلامیّههای مکرّر تذکّر داده شده است، استعمال انواع موادّ مخدّر و حضور در مکانی که مصرف میشوند و هرگونه اقدامی در جهت ترویج آن، مخرّب دیانت و اساس انسانیّت و مانع عظمت و سربلندی ملّت و سدّ محکم رسیدن به تمدّن و پیشرفت کاروان بشریّت به سوی رستگاری و سعادت است. به همین جهت هر نوع اقدام و خدمتی در راه ترک معتادین و ممانعت از گرایش به آن وظیفه همگان مخصوصاً فقرا است که بزرگان سلسلهٔ جلیله مشعلدارانِ مبارزه با آن هستند.
- تربیت معنوی و پرورش اخلاقی و تزکیهٔ نفس، رکن اصلی عرفان است و چون طالب حقیقی راه خدا بسیار کم است مشایخ محترم سلسله آنها را که مقیّد به آداب شرع مطهر نبوده یا مخصوصاً معتاد به موادّ مخدّر باشند یا به خیال امور مادّی و دنیوی بدون آگاهی و آشنایی از هدف و مقصد راه حق، اظهار طلب مینمایند متوجّه نموده و دستورات مقدماتی دهند تا مدّتی معاشرت نموده و در مجالس شرکت نمایند و همچنین فقرا را با گفتار و کردار خود، دعوت به گذشت و عفو از یکدیگر و راستی و درستی و انجام وظایف فقری و حُسن معاشرت و خوش رفتاری با مردم و عزم راسخ و ثبات قدم و محبّت و برادری با یکدیگر نمایند.
- بارها یادآوری شده است که کدورت و افسردگی مؤمنین با یکدیگر غیر از ضعف و سستی ایمان طرفین و رنجیدگی بزرگان دین و خرابی امور دین و دنیا و خشنودی بیگانگان اثر دیگری نخواهد داشت. قرآن میفرماید: فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ و مهربانی و صفا و صمیمیت با یکدیگر، موجب رحمت و عنایت حق به طرفین و عموم خواهد بود.
- نیروی تعقّل و تفکّر از مواهب و نعمات الهی است که به انسان عنایت شده. شکر این نعمت (و هر نعمت دیگر) آن است که آن را معطّل نگذاریم و در مسیر الهی، آن را مورد بهرهبرداری قرار دهیم و تعقّل و تفکّر در دین مبین اسلام از نوع بهترین عبادات محسوب میشود که با توسّل به آن، بهتر میتوان از احکام شرع و سلوک بهره گرفت. و در این صورت است که نیاز به مراجعه بیهوده و بیمورد به بزرگان و ایجاد مزاحمت و اتلاف وقت آنان پیدا نخواهد شد.
- پیامبر اکرم (ص) میفرماید: مَا بُنِي بِنَاءً فِي الْإِسْلَامِ أَحَبُّ إِلَي اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ مِنَ التَزْوِيج ، خانواده کانون محبّت الهی و رضایت پیغمبر (ص) است و پیامبر (ص) فرموده است: أُبَاهِي بِكُمُ الْأُمَمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ، خانواده محیط تربیت فرزندان و مکانِ آماده کردن و اهدا نمودن مؤمنین به جامعه بشریّت است؛ برای تشکیل خانواده، انتخاب همسر در درجهٔ اوّل است و توجّه به دیانت و نجابت و اصالت خانوادگی و شغل آبرومند و کسب حلال لازم است. متأسّفانه اعتیاد به موادّ مخدّر، موجب هدر رفتن همه صفات خوب است لذا در این زمینه باید طرفین به سلامت جسمانی و عدم اعتیاد و توافق اخلاقی توجّه نموده و بعد از ازدواج نیز سعی در تحکیم روابط خانوادگی و سازگاری و عفو و گذشت و دوری از اسراف و تبذیر در آرامش خانواده بسیار مؤثّر است. و پدر و مادر و محیط خانواده است که میتوانند با رفتارهای پسندیده، روحیه معنوی در کودکان و نوجوانان ایجاد نموده، و زمینههای مناسب در یادگیری و تربیت و گرایش آنان به معنویت و عرفان را فراهم سازند.
- خداوند پیغمبران اولوالعزم را در شرایع آنان مجاز و مأمور تبلیغ و تحدّی فرموده است، ولی در جنبه ولایت و طریقت تبلیغ وجود ندارد و غالباً دشمنیها و کارشکنیها و تهمتها و افتراهای دشمنان، نقش مُبلّغ را انجام میدهد، جاهلان و اهل فِسق با وارد کردن این گفتهها چنین محیطی را مناسب برای خود تشخیص داده، میآیند و ناخواسته تحت تأثیر محیط صلح و صفا و تربیت اصیل اسلامی قرار میگیرند، اهل صلاح نیز به قصد تحقیق میآیند و در مسیر سلوک به سوی کمال قرار میگیرند از این جهت مسأله عِدّه و بالتّبع عُدّه در فقر مورد نظر نیست. و بزرگان سلسله همّت بر تربیت فقرا بیش از افزودن بر عِدّهٔ آنان دارند.
- هدف مکتب درویشی آن است که بندهٔ خدا در سایهٔ دولت فقر رو به کمال رود. هرکس که طالب سیر به سوی کمال میباشد مورد پذیرش واقع میشود و اگر ابتدا هم ناقابل به نظر رسد، در مسیر سلوک به تدریج (و به ندرت یکباره) تمام یا بعضی از عیوب و نواقص و آلودگیهای خود را پاک مینماید و لازم است بدانیم مجالست و معاشرت بسیار مؤثّر است و باید همنشین و همراه اهل ایمان و یقین باشیم. در مصباحالشّریعة و مفتاحالحقیقة است که امام صادق (ع) به نقل از نبی اکرم (ص) میفرماید: وال لا تَجْلِسُوا عِنْدَ کُلِ دَاعٍ یَدْعُوکُمْ مِنَ الْیَقِینِ إِلَی الشَّاکِ… (باکسی که شما را از یقین به شک دعوت میکند، همنشینی نکنید) و سپس حضرت میفرمایند: تَقَرَّبُوا مِنْ عَالِمٍ یَدْعُوکُمْ مِنَ الشَاءِ إِلَی الْیَقِین (با دانایی که شما را از حالت شک به سوی یقین میخواند، مصاحبت کنید).
- با قرائت قرآن و عمل به دستورات آن، خود و جامعه خود را آماده سازیم که بدون هراس از شیاطین جن و انس، حرکت به راه خدا را ادامه داده و لایق رکاب ظفر انتساب حضرت قائمآلمحمّد (عج) گردیم.
- از وساوس و تبلیغات و فشارهای دشمنان ولایت و عرفان نهراسیم. علم و عمل فقرا و استقامت و اتّحاد و انسجام آنان بهترین و محکمترین سپر و سلاح مؤمنین است. و خداوند بشارت داده است که: يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُم بِرَحْمَةٍ مِّنْهُ وَرِضْوَانٍ
دولتی را که نباشد غم از آسیب زوال
بی تکلّف بشنو، دولت درویشان است
امیدوارم خداوند مهربان، باران رحمت خود را بر زمین دلهای ما نازل فرماید و بهار عشق را که حیات طیّبه دل است با بهار طبیعت که حیات زمین و زمان است، مقرون نماید و نسیم روحبخش عنایت او به جان ما رسد و درهای نعمت و رحمت و احسان و مغفرت خود را بر ما بگشاید و خار و خاشاک انواع کدورت و تیرگی را از دلها بزداید و جان و دل را شایسته قبول فضل و کرامتش بفرماید.
رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ
فقیر حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه
پنج شنبه ۲۶ محرّم ۱۴۲۵ - ۱۳۸۲/۱۲/۲۸
-
سورهٔ مؤمنین، آیهٔ ۸: و آنان که امانتها و پیمانهای خود را مراعات میکنند. ↩
-
سورهٔ انفال، آیهٔ ۴۶: که ناتوان شوید و مهابت و قوّت شما برود. ↩
-
بنا نشده است در اسلام بنیانی محبوبتر و عزیزتر از ازدواج در نزد خدای عزّوجلّ. ↩
-
به شما امّت در روز قیامت مباهات میکنم. ↩
-
سورهٔ توبه، آیهٔ ۲۱: پروردگارشان به رحمت و خشنودی خود، بشارتشان میدهد. ↩
-
سورهٔ آل عمران، آیهٔ ۸: ای پروردگار ما، از آن پس که ما را هدایت کردهای، دلهای ما را به باطل متمایل مساز، و رحمت خود را بر ما ارزانی دار، که تو بخشایندهای. ↩