حسینیه راستین
سلسله صوفیه دراویش نعمت اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی


این حسینیه در شهر اراک بنا شده است. عملیات ساختمان‌سازی در مهر ماه سال ۱۳۵۹ شروع شد و در سال ۱۳۶۰ پایان پذیرفت. بنای حسینیه در دو طبقه با سالنهای مردانه و زنانه و اطاقهای مختلف و کلیة تجهیزات لازم در زمینی حدوداً به وسعت ۱۲۰۰ متر مربع و بنایی در حدود ۱۱۰۰ متر مربع بوده و در حال حاضر محلّ تشکیل مجالس فقری و تذکّر و روضه‌خوانی خامس آل عبا می‌باشد. این حسینیه وقف سلسلة نعمت‌اللّهی گنابادی است و تولیت و نظارت آن در همه ازمنه با بزرگ وقت است.

بر برخی از دیوارهای حسینیه و همچنین بر سر دیوار مشرف به حیاط متون مختلفی به صورت کتیبه‌هایی از کاشی نمایان است که از هنرمندی خاصی برخوردار می‌باشد. در درون حسینیه در قسمت سالن مردانه بر کتیبه‌ای آیت‌الکرسی نقش شده است:

اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

و همچنین کتیبهٔ خطبهٔ دوازده امام خواجه نصیرالدّین طوسی در سالن مردانه بر زیبایی آن افزوده است:

اللّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّمْ وَ زِدْ وَ بارِكْ عَلي صاحِبِ الدَّعْوَةِ نَبَويةِ وَ الصّوُلَةِ الْحَيدَريةِ وَ اَلْعِصْمَةِ الْفاطِميَّةِ وَ الْحِلْمِ الْحَسَنيَةِ وَ الْشُّجاعَةِ الْحُسَينيَةِ وَ الْعِبادَةِ السَّجّاديَةِ وَ الْمَآثِرِ الْباقِريَةِ وَ الْآثارِ الْجَعْفَريَّةِ وَ الْعُلوُمِ الْكاظِميَّةِ وَ الْحُجَجِ الرَّضَويَّةِ وَ الْجوُدِالتَّقَويَّةِ وَ الْنَّقاوةِالنَّقَويَّةِ وَ الْهِيبَةِ الْعَسْكَريَّةِ وَ الْغِيبَةِ الالهيَّةِ وَ الْقائِمِ الْحَقِ وَ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدي مَوُلانا اَبي الْقاسِمِ مُحَمَّدِ بنِ الْحَسَن الْعَسْكَري صاحَبِ الْاَمْرِ وَ الْعَصْرِ وَ الزَّمان عَلَيهِ وَ عَلي آبائِهِ التَّحيَّةِ وَ الرِّضْوانَ فيِ سِرْ وَ الاَعْلان‌َ

و علویهٔ تفصیلیّه به صورت زیبایی کاشیکاری شده است:

نَادِ عَلِيًّا مَظْهَرَالْعَجائِبِ تَجِدْهُ عَوْنًا لَكَ فِي النَّوائِبِ كُلَّ هَمٍّ وَ غَمٍّ سَيَنْجَلِي ببِوِلايَتِكَ يا عَلِي

بر کتیبه‌ای دیگری از کاشی در ضلع جنوبی بالای دیوار حسینیه صلوات کبیره نقش شده است:

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَي المُصْطَفي مُحَمَّدٍ وَ الْمُرْتَضي عَليٍّ وَ الْبَتولِ فاطِمَة وَ السِّبْطَيْنِ الاْمامَيْنِ اَلْحَسَنِ وَ اْلحُسَيْنِ وَ صَلِّ عَلي زَيْنِ الْعُبّادِ عَليٍ وَ الْباقِرِ مُحَمَّدٍ وَ الصّادِقِ جَعْفَرٍ وَ الْكاظِمِ مُوسي وَ الرِّضا عَلِيٍ وَ التَّقيِ مُحَمَّدٍ وَ النَّقِي عَلِيٍ وَ الزَّكِيِّ الْعَسْكَرِيَ الْحَسَنِ وَ صَلِّ عَلي مُحَمَّدِ الْمَهْدي صاحِبِ الاَمْرِ وَ الْعَصْرِ وَ الزَّمان وَ خَليفَةِ الرَّحْمن و اِمامِ الإْنسِ وَ الْجانِ صَلًواتُ اللهِ عَلَيْهِم اَجْمَعين

در قسمت سالن زنانه آیهٔ زیر بر کتیبه‌ای از کاشی نمایان است:

إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا

آجر کاریهای سقف تراس و گچ بری‌های سقف سالن‌ها از ظرافت خاصی از هنر معماری برخوردار است. در ساختمان حسینیه از تهیّه مصالح و لوازم تا کار یدی، بسیاری از اخوان اراک، همدان، تهران و سایر شهرها بالاخص خوزستان که با جنگ ایران و عراق آواره و در اراک ساکن شده بودند همیاری نمودند. آجرکاری‌ها از استاد نبی‌الله قدرتی همدانی و کاشیکاری‌ها به خطّ مرحوم محمّد رکنی والا می‌باشد.


  1. سورهٔ بقره، آيات ۲۵۵، ۲۵۶ و ۲۵۷. خداوندی نیست جز ذات یکتای حق که زنده و پایدار است. او را چرت و خواب عارض نمی‌شود و همهٔ آسمانها و زمین از اوست. کیست که شفاعت کند نزد او مگر با اذن و اجازه خودش. می‌داند آنچه را در جلو آنها و پشت سر آنهاست و هیچ کدام به علم او احاطه ندارند مگر به همان اندازه که خودش بخواهد. کرسی و تخت عظمت او همهٔ آسمانها و زمین را فراگرفته و از نگهداری آنها خسته نمی‌شود. اوست که بسیار بلند و دارای عظمت است. هیچ اکراه و اجباری در دین نیست، هرکس به طاغوت کافر شود و به خدا ایمان بیآورد چنگ به بند و ریسمان محکم خدائی زده که پاره شدنی نیست و خداوند شنوا و داناست. خداوند است صاحب اختیار مؤمنین که آنها را از تاریکیها به سوی روشنائی هدایت می‌کند و می‌برد و کسانی که کافر به خداوند هستند دوستان آنها دیو و اهرمن و طاغوت است که آنها را از نور به تاریکیها می‌برد؛ آنانند که در دوزخ جای دارند و همیشه در آن می‌باشند.  ↩

  2. نگاه کنید به شرح شیخ ادهم خلخالی بر دوازده امام شیخ اکبر محیّ‌الدّین بن عربی.  ↩

  3. علی مظهر عجائب را بخوان. او را یاور خود در مشکلات می‌یابی. هر نگرانی و غمی با ولایت تو‌ ای علی رفع می‌شود.  ↩

  4. سورهٔ احزاب، آیهٔ ۳۵. همانا مردان مسلمان و زنان مسلمان و مردان مؤمن و زنان مؤمن و مردان فرمانبردار و زنان فرمانبردار و مردان راستگو و زنان راستگو و مردان شکیبا و زنان شکیبا و مردان افتاده‌حال و زنان افتاده‌حال و مردان بخشنده و زنان بخشنده و مردان روزه‌دار و زنان روزه‌دار و مردانی که فرجهایشان را حفظ کنند و زنان حفظ کننده و مردان بسیار یاد خدا کننده و زنان یاد کننده، خدا برای آنها آمرزش و پاداشی بزرگ آماده کرده است.  ↩