۱۸- «اذا عَرَفتَ فَاعْمَلْ ما شِئْتَ» چه معنی دارد؟
معنی این حدیث آن است كه هرگاه معرفت حق پیدا شد
آنچه عمل نیك بخواهی از زیاد و كم بجای آور؛ چنانكه در دنباله حدیث هم در بعضی جاها
تصریح شده، مِنْ كَثیرِ الخَیر وَ قَلِیلِهِ، نه آنكه مراد آن باشد كه آنچه بخواهی
از نیك و بد و حلال و حرام بجای آور؛ زیرا لازمه معرفت حقّ شدّت مراقبت نسبت به
احكام و دقّت و عدم تخطّی از وظائف است؛ زیرا عارف، حقّ را در همه جا حاضر و ناظر
ميداند و كسی كه حقّ را در همه حال حاضر بداند برخلاف امر او رفتار نميكند. بشر تا موقعی كه در این جهان زندگی ميكند در دار
تكلیف است و باید به وظائف مقرّره رفتار كند كه بعضی از مفسّرین ایه شریفه:
وَاعْبُدْ رَبَّكَ حتّی یأتیكَ الْیقینَ را همانطور كه تذكر دادیم حتّی یأتیكَ
الْمَوْتَ تفسیر نمودهاند، بلكه اگر به معنی خود یقین هم بگیریم اشكالی پیدا
نميشود و غایت در مُغَیی داخل است؛ زیرا هرچه كمال روحی بشر بیشتر و معرفت زیادتر
شود علاقه به بندگی خدا و اطاعت اوامر بیشتر ميشود. تا به جایی برسد كه كلفت عبادت
و تكلیف از بین برود و تبدیل به راحت شود و آن در هنگام پیدا شدن یقین است كه در آن
موقع از عبادت لذّت ميبرد؛ چنانكه بزرگان دین و ائمّه هدات مهدیین(ع) از هیچ وظیفه
خودداری نداشتند و در مقام عبادت از همه مراقبتر بودند و از عبادت لذّت ميبردند،
كه فرمود: و قُرَّةُ عَینِی فِی الصّلوةِ(۱۱۴). كسانی كه مقید به احكام دین نیستند برخلاف دستور
خدا و رسول(ص) رفتار نموده ایمان آنها ناقص است. و بعض قلندریه كه مدّعی وصول شده
و ميگویند تكلیف بر ما نیست، خلاف عقل و شرع عمل كنند و مقصودشان آزاد بودن در
شهوات و لذّات دنیویه است و خود عمل آنها تكذیب دعوی آنها ميكند؛ زیرا لازمه قرب
و وصول، مداومت بر عبادت و بندگی و مراقبت در حفظ وظایف عبودیت است، نه آزاد
گذاشتن نفس و توجه به لذّات دنیویه. و یكی از مزایای سلسله علیه نعمةاللّهیه از
سابق همانطور كه مشروحاً بیان كردیم تقید به آداب شریعت مطهرّه بوده و ميباشد. وظیفه ما فقرای نعمةاللّهیه آن است كه نوامیس
مقدّسه شریعت مطهرّه را حفظ نموده طبق دستور شرع مقدّس رفتار نماییم كه تكمیل باطن
بدون حفظ ظواهر شرع ممكن نیست و اگر كوتاهی كنیم، برخلاف رضای خدا و بزرگان دین
رفتار نمودهایم و آنان را رنجاندهایم؛ چنانكه در تفسیر ایه شریفه: وَ قُل
اعْمَلُوا فَسَیرياللَّهُ عَمَلَكُم وَ رَسُولُهُ وَالمُومِنُون(۱۱۵) از حضرت
صادق(ع) در كافی(۱۱۶) روایت شده كه فرمود: مالَكُم تَسُوئونَ رَسولَاللَّهِ؟
فَقیلَ: كَیفَ نَسُوئُهُ؟ فَقالَ: اَماتَعْلَمُونَ [اَنَّ ]اعْمالَكُم تُعْرَضُ
عَلَیهِ فَاِذا رَای مَعْصِیةً فِیها سائَهُ ذلِكَ فلا تَسُوئوا رَسولَاللَّهِ و
سُرُّوه. یعنی، چرا شما با پیغمبر خدا بد ميكنید؟ عرض شد
كه: چگونه ما نسبت به او بد ميكنیم؟ فرمود: ایا نميدانید كه اعمال شما بر آن حضرت
عرضه داشته ميشود و هرگاه معصیتی در بین آنها ببیند رنجیده ميشود. پس با پیغمبر
خدا بدی مكنید بلكه او را از خود خشنود كنید. و كلمه «والمؤمنون» كه در آن ایه ذكر
شده، به علی و ائمّه(ع) تفسیر شده است.
۱۱۴) نور چشم من در نماز است. ۱۱۵) سورةالتوبة، ایه ۱۰۵: «عمل كنید كه خداوند و پیغمبر او و
مؤمنین آن را خواهند دید». ۱۱۶) كتاب حجّة، باب عَرض الاعمال علی النّبی، حدیث ۳.
نقل از رساله رفع شبهات، تألیف: حضرت آقای حاج سلطانحسین
تابنده رضاعلیشاه ثانی قدس سرّه سبحانی، چاپ پنجم، تهران، انتشارات حقیقت، ۱۳۷۷. |
|||
|