خاتمه
ایرادات و سؤالات دیگری كه شده چون مختصر و جزئی
و جواب آنها مفصّلاً در كتب مذكور گردیده و در نامه شریفه پند صالح نیز اشاره شده و
جواب بعض آنها هم از فحوای جوابهایی كه ذكر شد معلوم ميشود، لذا جداگانه به آنها
اشاره نشد. جواب سؤالات مذكوره نیز كه از طرف اشخاصی شده
برای توجّه برادران ایمانی مبسوطاً شرح داده شد و در یك جزوه جمع شد كه متذكّر
باشند و ضمناً خدمت بعض آقایان علمای اعلام كه شاید بعض مغرضین حضورشان القای شبهه
نموده باشند عرض نمایند. هر چند معظّم لهم تا طبق دستور شریعت مطهّره و
منطوق ایه شریفه: اِنْ جائَكُم فاسِقَ بِنَبأٍ فَتَبَینوا تا تحقیق در امری
ننمایند و دقّت كامل نكنند، به گفتههای مغرضانه دیگران ترتیب اثر نميدهند و از
اتّهامات بيجا و نسبتهای ناروا كه طبق شرع مطهّر همانطور كه مفصّلاً مذكور شد به
هیچ فرد مسلمی تا محقّق نشود جائز نیست داده شود، بلكه بعض آنها تا مطابق شرائط
نباشد قذف(۱۶۷) محسوب و گاه ميشود كه گوینده آن مستوجب حدّ یا تعزیر واقع گردد و
از عدالت خارج است جلوگیری و نهی ميفرمایند، چون آنها حافظ احكام و نوامیس مقدّسه
شریعت ميباشند و عموم ایه شریفه: وَ لا تَقَولوا لِمَنْ اَلْقی اِلَیكُم
السَّلامَ لَسْتَ مُؤمِناً تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیوةِ الدُّنیا(۱۶۸) را بكار
ميبندند. و به همه افراد شیعه و پیروان نیز دستور ميدهند و راضی نیستند كه نام
دیانت و مذهب ملعبه یك عدّه مغرض واقع شود كه روی غرض شخصی به جمعی اتّهاماتی وارد
و تفسیق و تكفیر كنند. مخصوصاً در این دوره كه ایجاد اختلاف بین مسلمین
بسیار مضرّ و باعث لطمه به جامعه اسلامیت است و آقایان مراجع تقلید كه بصیر به
اوضاع هستند و به حفظ وحدت اسلامی اهمیت كامل ميدهند، به هیچوجه با این اختلافات
موافق نیستند و از آنها جلوگیری ميكنند. ولی معذلك برای رفع و جلوگیری از القای شبهه
مغرضین نزد معظم لهم درصورت لزوم، مطالب مندرجه را به عرضشان برسانند و درصورتی كه
علمای اعلام مقتضی بدانند و موافقت فرمایند به طرفین دستور معاشرت و مجالست دهند كه
اگر شبهاتی هم هست در معاشرت طبق رویه ائمّه معصومین - علیهم السّلام - و به مفاد:
و جادِلْهُم بِالّتی هِی اَحْسَن(۱۶۹) از طرفین رفع نمایند و با این رویه هدایت
گمراهان نیز ميشود و سوءتفاهم و شبهه از طرفین زودتر مرتفع ميگردد.
وَالسَّلامُ عَلی مَن اتَّبَع الهُدی
و انا الاقلّ سلطانحسین تابنده گنابادی
به تاریخ یازدهم ذيالحجّة
الحرام ۱۳۷۷ مطابق هشتم تیرماه ۱۳۳۷
۱۶۷) و بانهایت تعجّب اعتراض شده كه این نسبتها قذف محسوب نیست. درصورتی كه نسبت
دادن خلاف شرع محسوب ميگردد و از عدالت خارج ميكند و بر شماره اوراد و اذكار هم
كه ایراد شده اشكالی ندارد و در بین دیگران نیز از فرقههای شیعه معمول است ولی چه
بسیار چیزهاست كه در بعض متشرّعین شیعه وجود دارد كه بیشتر از اینها باعث ایراد
است. ۱۶۸) سورة النّساء، ایه ۹۴ [«و به آن كس كه بر شما سلام گوید،
مگویید مؤمن نیستی. شما برخورداری از زندگی دنیا را ميجویید.»] ۱۶۹) سورة النّحل، ایه ۱۲۵: «و با بهترین شیوه با آنها مجادله
كن.» نقل از رساله رفع شبهات، تألیف:
حضرت آقای حاج سلطانحسین تابنده رضاعلیشاه ثانی قدس سرّه سبحانی، چاپ پنجم، تهران،
انتشارات حقیقت، ۱۳۷۷. |
|||
|